fbpx

Reklama na Facebooku: Jak zacząć? Krok po Kroku.

Reklama na Facebooku: Jak zacząć? Krok po Kroku.

Na samym początku posiadając już konto menedżera reklam musisz podpiąć płatności. Znajdziesz tę opcję w ustawieniach. Chcemy jednak rozpocząć od następnego kroku gdyż ten jest bardzo intuicyjny.

W lewym rogu w menedżerze reklam znajdziesz ten o to przycisk:

Kliknij w zielony przycisk “Utwórz”– ZACZYNAMY!

Określ Cel Kampanii Facebook Ads

Wybór celu kampanii ma duże znaczenie. Względem tego jaką decyzję podejmiesz tutaj, pewne funkcjonalności będą dostępne bądź niedostępne w dalszej części konfiguracji.

Jak widzisz Facebook dzieli dane cele na: Świadomość, Działania, Konwersja.

Nie dzieje się to bez przyczyny. Można porównać tego rodzaju podział do zwizualizowania budowy lejka sprzedażowego.

Opis Celów w Kampanii:

  • Świadomość: Rozpoznawalność marki, Zasięg.

Oba cele mają za zadanie wypromować naszą firmę w sposób ogólny czyli Facebook będzie wyświetlał naszą reklamę jak największej ilości osób. Biorąc pod uwagę ustawienia grupy docelowej jak i pracę własnych algorytmów.

W tej metodzie płacisz za 1000 wyświetleń swojej reklamy. W kampaniach zasięgowych dobrze sprawdzają się materiały wideo. Są relatywnie tanie i w sposób unikatowy mogą przedstawić Twoją markę.

  • Działania: Ruch

Tutaj już musimy opisać kolejno każdą z dostępnych opcji. Jak sama nazwa wskazuje, wybieramy działania, które są nastawione na określony cel względem użytkownika.

Cel ruch jest najczęściej wybieranym celem reklamowym. W szczególności przez początkujące osoby. Pozwala on przekierować ruch na stronę www, do wysłania wiadomości poprzez messenger oraz do aplikacji, którą chciałbyś reklamować.

  • Działania: Aktywność

Wybierając tą opcję możesz: zwiększać aktywność dotyczącą posta, polubienia strony na facebooku czy wywoływać reakcje na zaproszenia na dane wydarzenie.

Innymi słowy Facebook szuka osób, które klikają ‘LIKE”. Ot i już praca algorytmu – prosisz o konkretne działanie i je dostajesz.

  • Działania: Instalacje Aplikacji

Pozwolimy sobie na pominięcie opisu tego procesu gdyż, mała część z Was będzie tutaj aby reklamować aplikację to raz, a dwa, że takimi reklamami musi zająć się profesjonalna agencja. Są to produkty wysokobudżetowe.

  • Działania: Wyświetlenia filmu

Jak sama nazwa wskazuje, prosisz Facebooka aby według algorytmów znalazł osoby z podanej przez Ciebie grupy, które wyświetlają filmy i taką też kreację kierujesz do tych właśnie osób.

  • Działania: Pozyskiwanie Kontaktów

W tym punkcie możesz utworzyć formularz, dzięki któremu będziesz zbierał LEADY (kontakty do potencjalnych klientów) do swojej działalności. Masz wpływ na to jakie pytania znajdą się w formularzu, a utworzenie go w menedżerze reklam zajmuje 3 minuty.

Jest to dobra opcja reklamy jeśli np. nie posiadamy strony www, a zależy nam na tym, aby mieć podstawowe informacje o kliencie takie jak: mail, numer telefonu czy imię i nazwisko.

  • Działania: Wiadomości

Tutaj mogę tylko dodać, że cel ruch – wysłanie wiadomości z naszego doświadczenia jest tańszą opcja aniżeli cel – wiadomości. Zatem polecamy korzystać z pierwszej opcji.

  • Konwersje: Opis tych działań opiszemy w osobnym artykule. Korzystanie z tych opcji jest zaawansowane i wymaga już instalacji piksela facebooka na stronie www.

Budżet Kampanii Reklamowej

Budżet dzielimy na dzienny oraz całkowity. Zdecydowanie zalecamy wybór budżetu dziennego ponieważ w momencie gdy kampania zacznie osiągać świetnie wyniki – nic nie stoi na przeszkodzie aby zwiększyć wydatki. Oczywiście działa to w dwie strony.

Musisz też być czujny, aby kontrolować wydatki. Jednak możliwość wprowadzania zmian na bieżąco jest zawsze lepsza.

Harmonogram – Świetnie sprawdza się podczas kampanii prowadzonych okresowo. Dla przykładu wyobraź sobie,że  prowadzimy kampanię na promocję 2+1 (zestaw) w lokalu gastronomicznym, ale tylko z kodem na zniżkę. W weekendy od 15:00 do 18:00. W określonych datach.

Takie wykorzystanie harmonogramu jest bardzo pomocne.

Targetowanie - Wybór Grupy Docelowej

Przez wielu miejsce uważane za magiczne. Głównie dlatego, że “guru” marketingu internetowego doskonale straszą reklamodawców sloganami w rodzaju: “źle dobrana grupa nie zadziała!!”.

Prawda jest taka, że owszem jeśli totalnie miniesz się z prawdą o swojej grupie docelowej to Twoja reklama będzie droższa i nieskuteczna. Jednak główne błędy jakie tutaj występują to:

  • wybranie zbyt obszernej grupy
  • wybrane zbyt wąskiej grupy

Rzadko kiedy więc występuje sytuacja w której, ktoś zupełnie źle dobierze swoich odbiorców. Problemem jest bardziej brak świadomości jak optymalizować wdrożone już kampanie oraz jak je analizować pod kątem zwiększenia konwersji.

Grupy Niestandardowych odbiorców oraz grupy podobnych odbiorców – na początku przygody z reklamowaniem poprzez facebook ads nie zwracaj na nie uwagi. 

Zapamiętaj tylko, że pierwsza  z nich to grupa wykorzystywana w remarketingu, a druga natomiast to grupa utworzona na podstawie algorytmów facebooka względem, osób, które weszły już w interakcję z daną marką poprzez konkretne działanie.

Lokalizacje: spora część błędów w targetowaniu występuje już tutaj. Pokażemy Ci kilka trików dzięki którym ich unikniesz.

  • Po kliknięciu na wpisany przez nas kraj możesz wybrać wielkość miast do jakich chcesz targetować reklamę.
  • Minimalne zwężenie średnicy to 17km, jednak jeśli wpiszesz konkretny adres to możesz zawęzić ją do 1km( znacznie poprawisz swoje wyniki w kampaniach z wąskim targetowaniem).
  • Korzystaj z wykluczeń lokalizacji, dzięki czemu np. dotrzesz tylko do bogatszych dzielnic.

– Nad mapą z automatu mamy zaznaczona opcję: ‘osoby mieszkające w tej lokalizacji lub które niedawno w niej były”.

Nie zdziw się, że jeśli nie zmienisz tego ustawienia to po aktywowaniu kampanii w Warszawie napisze ktoś do Ciebie z Katowic. Dlatego w 95% przypadków warto zaznaczyć druga opcję: ”Osoby mieszkające w tej lokalizacji”.

Wiek, płeć czy język- tutaj większej filozofii nie ma. Jeśli reklamujesz Barber Shop, zdecydowanie wybierzesz grupę mężczyzn w przedziale wiekowym 20-55, język polski. Analogicznie dostosuj te wartości względem prowadzonej działalności.

Szczegółowe opcje targetowania – Jest to miejsce w którym warto zatrzymać się na dłuższą chwilę. W tym punkcie wytłumaczymy Ci jak to działa. 

Opcje targetowania opierają się na: danych demograficznych, zainteresowaniach oraz zachowaniach.

Do danych demograficznych zaliczamy: wykształcenie, wydarzenia z życia, pracę, związek.

Do zainteresowań zaliczamy 9 głównych kategorii między innymi: biznes i przemysł, fitness i zdrowie, hobby i zainteresowania.

Do zachowań zaliczamy nawyki zakupowe, podróże czy rocznice.

Po wpisaniu hasła i dodaniu do zbioru zainteresowań możesz również skorzystać z przycisku “propozycje”. Tym samym facebook sam podpowie Ci kto może być w Twojej grupie zainteresowań.

Umiejscowienia reklam Facebook Ads

Jeśli jednak kompletnie nie masz pojęcia co wybrać – zawsze możesz zdać się na Facebook’a i zaznaczyć “ Automatyczne Umiejscowienia”. W gruncie rzeczy praca automatu, jest ciągle poprawiana i na pewno nie zawiedziesz się wybierając tę opcję.

Jeśli jednak wybierzesz umiejscowienia ręczne musisz wiedzieć, że trendy co do wyboru miejsca gdzie konkretnie wyświetlimy swój przekaz są bardzo zmienne. Postaraj się dostosować miejsce względem przekazu, który kreujesz oraz tego, który raz ktoś jest w kontakcie z Twoją marką.

Zwykle świetnie sprawdzają się reklamy w aktualnościach czy relacjach. Radzimy omijać Audience Network.

Prawa kolumna czy wiadomości w messengerze świetnie sprawdzają się w remarketingu. Zapłacisz zwykle mniej za ponowne wyświetlenie się, ale masz tą przewagę, że ‘widz” zna już Twoja markę. Po prostu przypominasz o sobie.

W Końcu - Materiał REKLAMOWY!

Jesteś już prawie na finiszu. Skup się, to ostatnie kilka minut i Twoja pierwsza reklama w portalu Facebook Ads dobiegnie końca!

Podczas konfiguracji reklamy możesz wybrać istniejącego już posta bądź utworzyć nową reklamę.

Jeśli chodzi o format reklamy do wyboru masz: 

Przechodzimy do wisienki na torcie czyli tekstu, wyboru obrazka oraz przycisku CTA – Czyli hasła wzywającego do działania.

Poniżej znajdziesz jeszcze opcję włączenia piksela( jeśli jest utworzony i podpięty pod witrynę, możesz go włączyć.) Będzie odczytywał dane o zachowaniach użytkowników w witrynie.

Na samym końcu chcielibyśmy poinformować Was, że Facebook Ads to system reklamowy, który ciągle wprowadza zmiany odnośnie designu, funkcji czy przejrzystości menedżera reklam.

W miarę możliwości będziemy aktualizować powyższy wpis. Mamy nadzieję, że dzięki tej “ściągawce” pomożemy nowicjuszom uruchomić swoją pierwszą kampanię na Facebook’u.

Trzymamy za Was kciuki!:)

To jak,
porozmawiamy?:)

powiązane wpisy: