fbpx

Jak skutecznie promować swoją restaurację na Facebooku?

Dlaczego w ogóle warto reklamować restaurację na Facebooku?

  1. Twoi klienci z pewnością są na Facebooku i jest ich mnóstwo! Musisz tylko znaleźć sposób na to, żeby do nich dotrzeć i pokazać swoją ofertę.
  2. Facebook umożliwia dobranie celów tak, by reklama była jak najbardziej skuteczna.
  3. Facebook zbiera dane o swoich użytkownikach i wykorzystuje je tak, by jak najlepiej dopasować do nich takie reklamy, które będą na nich działały najlepiej.
  4. Możesz precyzyjnie określić komu i gdzie ma być wyświetlana Twoja reklama.
  5. Do wyboru masz wiele różnych formatów reklamowych, które doskonale posłużą w zwiększeniu rozpoznawalności i sprzedaży w Twojej restauracji.

Ok, mamy podstawy, tylko jak to robić skutecznie? Poznaj moje sprawdzone sposoby. Zacznijmy od działań organicznych, które będą Cię kosztowały czas i zaangażowanie, ale nie będziesz za nie dodatkowo płacił.

Jeżeli wolisz wersję wideo:

Dobre składniki – działania organiczne (niepłatne)

Nie pozostawiaj wątpliwości! Wykorzystaj w pełni możliwości, które daje Ci Facebook i uzupełnij wszystkie informacje na Twoim profilu firmowym, które pozwolą potencjalnym klientom skorzystać z Twojej oferty w prosty, wygodny i szybki sposób.

W sekcji “informacje” określ, jaką kuchnię serwujesz w swojej restauracji, w jakich godzinach jest otwarty Twój lokal, jakich cen może spodziewać się klient, dodaj link do swojej strony www, adres e-mail i telefon. Kiedy wszystkie podstawowe informacje o Twojej restauracji znajdą się w jednym miejscu, znacznie zwiększysz szansę na skorzystanie z Twojej oferty.

Zaprezentuj swoje menu bądź utwórz sklep – w przejrzystej i atrakcyjnej formie pokaż odbiorcom swoje produkty. Menu powinno być proste w zrozumieniu, ale zarazem atrakcyjne wizualnie. Nie zapomnij aktualizować go, kiedy wprowadzasz zmiany. Unikniesz dzięki temu rozczarowań, kiedy Twój klient zamówi danie, którego w Twoim menu już dawno nie ma.

promocja restauracji na facebooku - menu

Pokaż, gdzie jesteś, wpisz adres swojej restauracji i zostaw kontakt, który ułatwi zamówienie dań na wynos. Mapka dojazdu to również świetne rozwiązanie. Im bardziej ułatwisz odbiorcy znalezienie Cię i skontaktowanie się z Tobą, tym większa szansa, że zamówi Twoje jedzenie.

Pamiętaj o potencjale zdjęcia w tle. Teraz możesz je wykorzystać np. na poinformowanie w jakiej formie realizujesz odbiory i dowozy Twoich produktów do klientów.

Przepis na zaangażowanie i szczypta contentu

Media społecznościowe to zaangażowanie. Pewnie nie raz to słyszałeś. Tylko, co zrobić, żeby to zaangażowanie zdobyć i dlaczego go potrzebujesz? Oto działania, które pozwolą Ci zbudować zaangażowaną społeczność na Facebooku:

  1. Dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy – im więcej będziesz wiedział o swoich odbiorcach, tym lepiej będziesz mógł dopasować treści do ich zainteresowań i potrzeb. Zacznij od zupełnie podstawowych informacji:

– jakiej są płci

– ile mają lat

– jak i gdzie pracują

– jak i gdzie spędzają wolny czas

– czym się interesują

– na co wydają pieniądze

– co lubią, a czego nie

– dobrze byłoby wiedzieć, co lubią jeść 😉

Jeśli masz już społeczność, która obserwuje Twój fanpage, sprawdź statystyki, przeanalizuj je tak, żeby zdobyć o tych ludziach jak najwięcej informacji. Niezależnie od tego, czy masz już grupę odbiorców czy dopiero startujesz i będziesz o nią zabiegał, określ profil swojego klienta idealnego. 

  1. Publikuj angażujące treści (teksty, zdjęcia, mat. video)

Jeśli już wiesz, kim jest Twój odbiorca/klient idealny i trochę go poznałeś, to nie powinieneś mieć problemu z ustaleniem, jakie treści będą dla niego interesujące. A jeśli brakuje Ci pomysłów na posty czy stories, spieszę z pomocą! W gastro dobrze pokazywać i opisywać:

– dania

– menu

– zmiany w menu

– ciekawych gości Twojej restauracji

– wystrój jej wnętrza

– pracę restauracji “od kuchni”

– ludzi, którzy przygotowują jedzenie lub robią inne rzeczy w Twojej restauracji

– elementy prowadzenia biznesu np. jak i gdzie zaopatrujesz restaurację w warzywa

– ludzie, z którymi współpracujesz – desery przygotowywane są poza restauracją? Świetnie! Pokaż, kto i gdzie je dla Ciebie tworzy

– proces pakowania zamówienia na wynos

– jeśli do “wynosów” dodajesz odręczne podziękowania, pokaż tego, kto je tworzy i proces ich powstawania

– akcje promocyjne/rabatowe

– preteksty do miłego spędzenia czasu z Twoim produktem – mecz, serial, film, urodziny, rocznica

Przykład realizacji grafiki dla naszego klienta:

A tutaj kilka pomysłów na to, jak delikatnie przypomnieć, że każde zamówienie jest teraz bardzo ważne( wykorzystaj to jeśli nadal trwa okres “pandemii”):

– zdjęcia z restauracji pełnej gości (Twoi odbiorcy tęsknią za możliwością zjedzenia posiłku w Twojej restauracji, tak jak Ty tęsknisz za pełną salą)

– podziękowania za składane teraz zamówienia

– prośba o udostępnienie posta z menu znajomym

– jeśli Twoi goście oznaczali Twoją restaurację na swoich zdjęciach możesz je teraz wykorzystać (przygotuj np. Kolaż z tych zdjęć) i przypomnieć im emocje, które wtedy im towarzyszyły

  1. Sprawdzaj i testuj

Analizuj statystyki, sprawdź, co najbardziej podoba się Twoim odbiorcom, pod jakimi treściami są najbardziej aktywni i o jakich porach tej aktywności na Twoim fanpage’u jest najwięcej. Wyciągaj wnioski i działaj w oparciu o nowe informacje, które uzyskujesz na podstawie analizy. 

UWAGA!

Dzięki reklamie możesz również testować nowe pomysły na posty na Twoim profilu. Jeśli nie wiesz, które mogą być skuteczniejsze ustaw reklamę z dwiema kreacjami, a następnie porównaj wyniki. Szybko dowiesz się, czego chcą Twoi odbiorcy!

PAMIĘTAJ!

Żeby coś dostać, trzeba najpierw coś dać. Dziel się przepisami i inspiracjami, dawaj tylko wartościowy content(wiedzę). Polecaj i wspieraj innych np. lodziarnię albo kawiarnię, które znajdują się po sąsiedzku z Twoją restauracją. Możesz udostępnić w poście lub reklamie kod rabatowy, dzięki któremu Twoi odbiorcy kupią jedzenie taniej. Bardzo angażują społeczność i przyciągają nowych “lubiących” konkursy wyzwania. Jeśli w regulaminie zaznaczysz, że trzeba udostępnić Twój post i/lub oznaczyć kilku znajomych np. w komentarzu zwiększysz zasięg i zyskasz szansę na zwiększenie liczby polubień!

A na dokładkę działania płatne – reklama restauracji na Facebooku.
Dlaczego menedżer reklam a nie przycisk promuj?

Skorzystanie z przycisku “promuj” wydaje się najprostszym rozwiązaniem, masz go pod postem, nigdzie nie musisz przechodzić. Ale najprostsze rozwiązanie w tym przypadku nie będzie tym najlepszym! Dlaczego? W menedżerze reklam masz o wiele więcej możliwości targetowania Twojej reklamy. Być może wydaje Ci się, że przycisk “promuj” daje ich wystarczająco dużo, ale zaufaj mi – to nadal za mało, żeby skutecznie reklamować się na Facebooku! Zatem przejdź do menedżera reklam (znajdziesz go w menu po lewej stronie) i tutaj https://www.facebook.com/adsmanager/ 

Ustal cel swojej reklamy

Dla przykładu Twoim celem może być “ruch” albo “aktywność”. Ten pierwszy będzie dotyczył reklam, które mają przekierować ruch na Twoją stronę www. Sprawdzi się w przypadku działań czysto sprzedażowych np. reklamowanie promocji czy pokazanie nowego menu. Ten drugi pomoże wypromować posty, które publikujesz na Facebooku, świetnie wesprze Twoje działania wizerunkowe. Pamiętaj, że ruch możesz przekierować zarówno na swoją stronę www, jak i na fanpage.

Określ do kogo ją kierujesz

Wiek, płeć i miejsce zamieszkania to za mało! Lista zainteresowań i zachowań, które możesz wybrać jest naprawdę długa. Im lepiej znasz swoich odbiorców, tym lepiej dopasujesz w tym miejscu komu ma się wyświetlać Twoja reklama. Skorzystaj z utworzonego wcześniej profilu klienta idealnego. Po podstawowym określeniu grupy odbiorców możesz ją dodatkowo zawęzić albo ustawić wykluczenia. Dzięki temu masz szansę naprawdę precyzyjnie określić grupę docelową Twojej kampanii!

Wskaż, gdzie ma się wyświetlać

Dlaczego jest to ważne? Określone formaty kreacji (grafika, zdjecie, video) będą pasowały do innych umiejscowień reklamy. Dlatego nie korzystaj z tego, co sugeruje Ci Facebook (zaleca automatyczne umiejscowienie reklamy), wybierz umiejscowienie swoich reklam sam. Jeśli tego nie zrobisz, może się okazać, że nie wykorzystasz potencjału reklamy w pełni. Żeby reklama działała powinna idealnie pasować do miejsca, w którym się wyświetla i po prostu dobrze tam wyglądać.

Pora na budżet

Możesz sam określić jak długo i w jakich porach ma być wyświetlana Twoja reklama. Jeśli chodzi o płatność za reklamę – Ty wybierasz czy płacisz za kliknięcia czy za wyświetlenia. Im lepiej dopasujesz reklamę do grupy odbiorców, tym mniej za jedno kliknięcie policzy Cię Facebook. Opcja płatności za wyświetlenia pozwoli Ci zwiększyć zasięg reklamy i zostać zapamiętanym przez odbiorców – Twoja reklama będzie wyświetlała się im bardzo często.

Serwuj różnorodność – nie tylko promowanie postów

Ok, wiesz już jak opublikować reklamę na Facebooku, ale czy wiesz, że promowanie postów to nie wszystko, co ma Ci do zaoferowania Facebook? Jeśli chcesz, żeby Twoja reklama na Fb była skuteczna zrób coś więcej, niż promowanie publikowanych na swojej tablicy postów czy grafik z menedżera reklam. Co konkretnie? Tylko popatrz!

Reklama na polubienia

Jeśli dopiero zaczynasz albo chcesz zdobyć nowe polubienia Twojego fanpage’a, to format dla Ciebie! Ta reklama wygląda niemal jak zwykły post (co niewątpliwie działa na korzyść jej skuteczności). Różni się od niego jedyni przyciskiem “Polub stronę”, który zachęca odbiorcę do konkretnego działania (nie musi przechodzić na Twój fanpage, żeby zacząć go lubić), a Tobie pozwala w prosty sposób pozyskać nowych lubiących/ obserwujących.

Promowanie postu z konkursem albo wyzwaniem

Chcesz zaangażować i organizujesz konkurs – świetnie! Nie zapomnij tylko o wymogach formalnych. A żeby zaangażować większą liczbę odbiorców, promuj swój konkurs za pomocą reklamy. Możesz dzięki temu zyskać nie tylko nowych lubiących, ale od razu zawalczysz o ich zaangażowanie i pokażesz, że masz dla nich fajny content pełen korzyści! 

Zadzwoń teraz” i “Jak dojechać”

W przypadku gastronomii bardzo ważny jest kontakt z Twoją restauracją – możliwość łatwego i szybkiego złożenia zamówienia to absolutna podstawa! Facebook ma specjalny format reklamy, która sprawi, że odbiorcy wyświetli się przycisk “Zadzwoń teraz”, po którego kliknięciu jego telefon automatycznie wybierze numer Twojej restauracji! Pamiętaj tylko, żeby ustawić w opcjach wyświetlania, żeby ta reklama pojawiała się tylko na telefonach:) Czy da się to wykorzystać na potrzeby reklamy na komputerach?! Da się, wystarczy, że w reklamie ustawisz przekierowanie do messengera. W tym przypadku po kliknięciu przycisku reklama nie będzie łączyła z Twoją restauracją, ale wyświetli konwersację w messengerze. Nie zapomnij ustawić tam zachęcających do skorzystania z Twojej oferty pytań lub sugestii.

Może Ci się przydać również druga praktyczna opcja: “Jak dojechać”. Po kliknięciu w przycisk tego formatu reklamy na urządzeniu pojawi się mapka ze wskazówkami dojazdu do Twojej restauracji. Świetny sposób, żeby łatwo przekierować odbiorców reklamy prosto do stolików w Twojej restauracji! Możesz w ten sposób przyciągnąć np. zagranicznych turystów.

Pora na deser czyli oferta specjalna dla Twoich klientów

To podwójna korzyść dla Ciebie! Skorzystaj z opcji “oferta”. Znajdziesz ją, kiedy ustawisz swoją reklamę na cel “ruch”. Jak działa? Po kliknięciu odbiorca reklamy otrzymuje ofertę, którą dla niego przygotowałeś – np. kod, który upoważnia do zniżki podczas zamówienia on-line lub na miejscu, w Twojej restauracji. To o tyle ciekawe, że kiedy odbiorca reklamy kliknie, że chce otrzymać tę ofertę, dostaje nie tylko kod rabatowy, ale również przypomnienie o tym, że dostał taką ofertę. To sprawia, że zyskujesz uwagę tego odbiorcy aż 2 razy, a za reklamę płacisz tylko raz! Fajne prawda?

Czy masz jakie pytania, wątpliwości, mam nadzieję, że tym tekstem rozwiałem większość z nich. A jeśli nie, na początek proponuję Ci bezpłatne konsultacje on-line.

Mogę również prowadzić Twoje działania reklamowe na Facebooku i nie tylko! Przeprowadziłem dziesiątki skutecznych i efektywnych kampanii. Zaufaj mojemu doświadczeniu i popraw ze mną wyniki sprzedaży w Twojej restauracji!

Jak Wygląda Nasze Wsparcie W Cyfrach?

Zauważyłeś, że zaciekawiliśmy Cię na tyle, że chcesz poznać nasze metody reklamowe? Tak działa dobra reklama – edukuje, wzbudza zainteresowanie i sprzedaje usługę. Trzymamy kciuki za Twoje realizacje i pomysły!

To jak,
porozmawiamy?:)

powiązane wpisy: